Vuoden 2024 viestinnän ja markkinoinnin muistilista - valjasta tekoäly avuksi!

Vuoden 2024 viestinnän ja markkinoinnin muistilista - valjasta tekoäly avuksi!

10.01.2024 GDPR, markkinointi, personointi, saavutettavuus, uutiskirje, viestintä, viestintäsuunnitelma

Viestinnän ja markkinoinnin maailmaan on tullut uusia mahdollisuuksia tekoälyn kautta. Creamailer oli kehityksessä heti mukana ja julkaisimme uusimpaan teknologiaan perustuvan tekoälypohjaisen AI-suunnitteluapurin. Apuria voi hyödyntää Creamailerissa niin uutiskirjeissä, kyselyissä kuin tapahtumailmoittautumisissakin.  

Usea asiakkaamme otti uuden ominaisuuden nopeasti haltuun ja toteutti innovatiivisia ja inspiroivia sähköisen viestinnän ja markkinoinnin ratkaisuja tekoälyn avulla. 

Uusi vuosi ja uudet mahdollisuudet - myös viestinnässä. Listasimme seitsemän asiaa, jotka kannattaa huomioida.

1. Laadi viestintäsuunnitelma

Kaiken kokoisissa yrityksissä ja järjestöissä tulisi olla viestintäsuunnitelma, joka sisältää kaiken sen mitä organisaatiosta viestitään ulospäin ja mitä sen sisällä viestitään. Suunnitelmia voi olla useita, esim. viestinnälle ja markkinoinnille omansa tai suunnitelmat voi liittää yhdeksi kokonaisuudeksi. Hyvä suunnitelma toimii organisaation viestinnän punaisena lankana ja ohjenuorana. Konkreettisella suunnitelmalla varmistetaan, että organisaation strategian ja tavoitteiden mukainen viestintä toteutuu ja, että aikataulut sekä roolit ja vastuut ovat selvillä. Viestintäsuunnitelmaan kannattaa sisältää ohjeistus myös tekoälyn käytöstä. Tekoäly on oiva apu viestintäsuunnitelman tekemiseen ja sen kehittämiseen.

Suunnitelman olisi hyvä sisältää:

  • tavoitteet
  • kohderymät
  • viestintäkanavat ja sisällöt
  • resurssit ja työkalut
  • seurannan ja mittarit
  • tekoäly

Lue vinkkimme tekoälyn käyttöön

2. Ota tekoäly osaksi viestintää

Creamailerin AI-suunnitteluapuri on viestinnän ja markkinoinnin tehoapuri, joka auttaa jokaisessa työvaiheessa. Apuri löytyy omalta välilehdeltään, mutta se on myös käytettävissä Creamailerin tekstieditoreissa. Tekoäly auttaa aina viestintäsuunnitelman tekemisestä uutiskirjeiden, kyselyiden ja tapahtumien luomiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että voit esimerkiksi hyödyntää tekoälyä suunnitellessasi uutiskirjeen sisällön, kirjoittaessasi blogitekstejä tai luodessasi otsikoita. Tekoälyltä onnistuu helposti myös nostotekstit sekä uutiskirjeeseen että sosiaaliseen mediaan, hashtagit mukaan lukien.

Lue lisää AI-suunnitteluapurista

3. Hyödynnä viestinnän ja markkinoinnin automaatiota

Automaation avulla markkinoinnista ja viestinnästä saadaan tehokasta ja oikein kohdennettua: se saavuttaa oikeat henkilöt, oikealla sisällöllä, juuri oikeaan aikaan.

Automaatio on toimintojen ketju, jonka avulla synkronoidaan markkinoinnin ja viestinnän osia hallittuun ja automatisoituun kokonaisuuteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki toiminnot mitä ketjutetaan, voidaan lukea automaatioon kuuluvaksi. Automaatioketjun luomisen voi aloittaa muutamalla ketjun osalla ja kasvattaa prosessia tarpeiden kasvaessa. Kun automaation logiikan sisäistää, on prosessien luominen helppoa ja kustannustehokasta, sillä automaatio vapauttaa ennen manuaalisesti tehtäviin prosesseihin kuluneen ajan muille työtehtäville.

Lue automaatiosta lisää ja lataa ilmainen oppaamme markkinoinnin ja viestinnän automaatioon

4. Huomioi saavutettavuus

Suomessa astui alkuvuodesta 2019 voimaan EU:n saavutettavuusdirektiiviä noudattava laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Se, että verkkosivut ja materiaalit on saatavilla, ei vielä tarkoita, että ne ovat saavutettavia. Laissa saavutettavuudella tarkoitetaan ihmisten erilaisuuden huomiointia siten, että mahdollisimman moni meistä voisi käyttää palveluja esteettömästi. Laki varmistaa, että ihmiset voivat käyttää palveluja esimerkiksi vammasta tai hankalasta tilanteesta riippumatta.

Lue Creamailerin saavutettavuus-blogisarja sekä lataa ilmainen opas saavutettavaan viestintään ja markkinointiin

5. Kokeile personointia ja luo asiakas-/jäsenkokemus

Viime vuoden viestintä- ja markkinointimuutosten myötä ehkä unholassakin ollut personointi nousi esiin sammalikosta. Viestin saajaa kannattaakin lähestyä henkilökohtaisella ja häntä kiinnostavalla tavalla. Hyvin suunnitellun personoinnin avulla saa luotua läheisemmän kontaktin ja näyttää viestin vastaanottajalle, että viesti on kohdennettu juuri hänelle. 

Mitä enemmän tietoa vastaanottajista on, sitä enemmän voi personoida. Personointia voi käyttää sekä otsikkokentässä että varsinaisessa viestissäkin. 

Lue lisää personoinnista ja sen mahdollisuuksista blogista

6. Käytä kysely- ja tapahtumatyökaluja

Muistathan, että Creamailerissa on myös kysely- sekä tapahtumatyökalut, joiden avulla toteutat näppärästi mm. asiakas- ja palautekyselyt sekä kutsut osallistujat webinaareihin ja muihin (etä)tilaisuuksiin.

Tutustu kysely- ja tapahtumat -työkaluihin.

7. Inspiroidu!

Inspiroidu kanssamme. Mennyt vuosi toi uudenlaisia tekemisen malleja ja intoa kokeilla uutta. Ole rohkea, ajattele totuttujen rutiinien ulkopuolelta ja huomaa mihin kaikkeen sähköinen viestintä  ja markkinointi pystyykään! 

Kirjoittaja: Creamailer Oy