Personoinnilla läheisempi asiakassuhde

Personoinnilla läheisempi asiakassuhde

30.09.2022 sähköpostimarkkinointi, segmentointi, uutiskirje, personointi

Lukijaa kannattaa lähestyä henkilökohtaisella ja häntä kiinnostavalla tavalla. Hyvin suunnitellun personoinnin avulla luot läheisemmän asiakassuhteen ja näytät viestin vastaanottajalle, että olet kiinnostunut hänestä ja hänen intresseistään.

Mitä enemmän sinulla on tietoa vastaanottajistasi, sitä enemmän voit personoida. Voit käyttää personointia sekä otsikkokentässä että varsinaisessa viestissäkin. Viestin vastaanottajat haluavat tulla kohdelluiksi ainutlaatuisina yksilöinä, joten miksipä et kohtelisi heitä siten!

Creamailerissa on valmiiksi käytössäsi useita personoituja kenttiä, jonka lisäksi voit luoda niitä itse tarpeidesi mukaisesti. Personointien käyttö on sekä mukavaa että helppoa! Tässä muutama esimerkki:

Tervehdykset ja otsikko

Alkutervehdyksellä on suuri merkitys siihen lukeeko vastaanottaja viestin vai ei. Tervehdyksen tulee olla viestijä-vastaanottaja -suhteeseen sekä viestin asiasisältöön sopiva. Lähesty vastaanottajaa tavalla, josta hän kiinnostuu.

Hei {ETUNIMI}! Katso kesän kuumat matkatarjoukset.
Hei Hanna! Katso kesän kuumat matkatarjoukset.

Asuinpaikka

Käytä personoinnissa hyväksi asuinpaikkatietoja.

{KAUPUNKI} on kylmä ja pakkasta riittää. Katso äkkilähdöt etelään!
Oulu on kylmä ja pakkasta riittää. Katso äkkilähdöt etelään!

Voit käyttää personointia myös linkeissäsi. Jos haluat ohjata lukijan esimerkiksi 00100-alueella olevien myytävien asuntojen listaukseen, voit personoida linkin seuraavasti:

http://www.haeasunnot.fi?postinumero={POSTINUMERO}
http://www.haeasunnot.fi?postinumero=00100

Alennuskoodit

Yksittäiset alennuskoodit on helppo personoida uutiskirjeeseen.

Syötä kassalla alennuskoodi: {ALENNUSKOODI} ja olet oikeutettu 10% alennukseen.
Syötä kassalla alennuskoodi: TOPUP ja olet oikeutettu 10% alennukseen.

Yhteyshenkilöt

Yhteyshenkilön personoinnin avulla voit lähettää saman uutiskirjeen kaikille vastaanottajillesi. Lisätäksesi henkilökohtaisuuden tuntua voit myös personoida yhteyshenkilön yhteystiedot sekä kuvan mukaan viestiisi.

Terveisin, {MYYJÄ}
Terveisin, Pentti Myyntinen

Asiakas- tai jäsennumero

Joihinkin viesteihin voi olla tarpeen personoida jäsen- tai asiakasnumero.

Asiakasnumerosi on: {ASIAKASNUMERO}
Asiakasnumerosi on: 613

Päivämäärä

Päivämääriäkin voi käyttää personoinnissa hyväksi.

Olet ollut uskollinen kanta-asiakkaamme {REKISTERÖITYMIS-PVM} lähtien, jonka johdosta haluamme kiittää sinua ja tarjota...
Olet ollut uskollinen kanta-asiakkaamme 1.1.2001 lähtien, jonka johdosta haluamme kiittää sinua ja tarjota...

Jäsenyydet ja työpaikka

Erilaisten organisaatioiden ja järjestöjen jäsenyyttä sekä työpaikkatietoja voi myös käyttää hyväksi. Kyseinen viestintä sopii hyvin yhteistyökumppaneille viestiessä.

Onko {YRITYS} huomannut laajentuneen maahantuontivalikoimamme?
Onko Eletroniikkakeidas huomannut laajentuneen maahantuontivalikoimamme?

Kuvat

Viestiin voi luoda henkilökohtaista tunnelmaa myös kuvien avulla. Voit esimerkiksi personoida henkilökohtaisen myyjän kuvan tai kuvan matkakohteesta.

http://www.yritys.fi/images/{LOMAKOHDE=maisema}.jpg
http://www.yritys.fi/images/pariisi.jpg

Muista myös:

Pidä rekisterisi ajan tasalla

Ajan tasalla oleva rekisteri on personoinnissa tärkeää. Pidä huoli, ettei rekisterissäsi ole kirjoitusvirheitä ja tee tietojen muuttaminen vastaanottajalle helpoksi. Muista myös lisätä personointikohtaan sopiva vaihtoehtoinen teksti, jos rekisteristäsi sattuu jokin tieto puuttumaan. Esimerkiksi, jos rekisterissä sattuisi olemaan tyhjänä kenttä "yritys", voi sen korvata sanalla "yrityksesi":

Onko {YRITYS=yrityksesi} huomannut laajentuneen maahantuontivalikoimamme?

Onko yrityksesi huomannut laajentuneen maahantuontivalikoimamme

Älä personoi liikaa

Käytä personointia viestissäsi sopivassa määrin, jolloin viestin sisältö pysyy luonnollisena. Älä esimerkiksi toista vastaanottajan etunimeä useaan kertaan tai käytä kaikkea tietoa mikä sinulla vastaanottajasta on, sillä liiallisen tiedon käyttäminen voi tuntua vastaanottajasta tunkeilevalta.

Personoinnin käyttöönotto

Voit luoda personoituja kenttiä postituslistaasi, jolloin saat ne käyttöösi viestieditorin personointivalikosta. Listauksen valmiiksi käytössäsi olevista personointitageista löydät täältä.

Kirjoittaja: Creamailer Oy