Mitä bouncekoodit kertovat?

Mitä bouncekoodit kertovat?

07.11.2012 analyysi, sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, virhe

Osoitteet, joihin uutiskirjettäsi ei voitu toimittaa, jaetaan Creamailerin analytiikassa kahteen ryhmään: virheelliset osoitteet ja muut ongelmat.

Virheelliset osoitteet, ns. kovat bouncet, ovat osoitteita, jotka eivät ole jostain syystä toiminnassa. Mahdollisesti osoite on poistunut kokonaan käytöstä tai kyseessä on kirjoitusvirhe sähköpostiosoitteessa. Virheelliset osoitteet lisätään Creamailerissa estolistalle eikä niihin lähetä enää viestejä.

Muut ongelmat -välilehdeltä löytyvien osoitteiden vastaanotossa on tapahtunut jokin väliaikainen virhe, esim. vastaanottajan palvelimeen ei saada yhteyttä tai vastaanottajan sähköpostilaatikko on täynnä. Näitä ongelmia kutsutaan ns. pehmeiksi bounceiksi. Muut ongelmat -välilehden virheet ovat yleensä itsestään ratkeavia ja näihin osoitteisiin Creamailer lähettää viestejä jatkossakin. Muista ongelmista perillemenemättömiä viestejä Creamailer yrittää lähettää kunnes viesti vanhenee, yleensä n. 72 tuntia.

Yleisimmät virhekoodit

4.4.1 - palvelin ei vastaa

kategoria: pehmeä bounce

ongelma: Vastaanottajan palvelin ei vastaa. Ongelma on yleensä itsestään ratkeava ja johtuu tietoverkon ongelmista.

toimenpiteet: Ongelma ei vaadi toimenpiteitä. Creamailer yrittää lähettää viestejä kunnes ne vanhenevat, n. 72 tuntia.

5.0.0 - epämääräinen status

kategoria: pehmeä ja kova bounce

ongelma: Ongelma voi johtua monesta eri syystä esim. käytöstä poistuneesta sähköpostiosoitteesta tai reittiongelmasta.

toimenpiteet: Tarkempi ongelman syy selviää virheviestistä. Tarkemmat tiedot virheestä saat viemällä hiiren kursorin virhekoodin vieressä olevan info-merkin päälle tai klikkaamalla Lisätiedot.

5.1.1 - tuntematon käyttäjä

kategoria: kova bounce

ongelma: Ongelma viittaa siihen, että sähköpostitili ei ole olemassa. Jos on esimerkiksi lähetetty viesti osoitteeseen tuki@yritys.fi, niin todennäköisesti "tuki"-kohta osoitteessa on virheellinen. Ongelmat voivat johtua myös siitä, jos työntekijä on poistunut yrityksestä tai vaihtanut nimeään. Osoitteessa voi myös olla kirjoitusvirhe.

toimenpiteet: Tarkista onko osoitteessa kirjoitusvirhe tai selvitä onko osoite muuttunut tai poistunut kokonaan käytöstä.

5.1.2 - verkkotunnus ei ole käytössä

kategoria: kova bounce

ongelma: Ongelma viittaa siihen, että verkkotunnus on virheellinen tai sitä ei ole olemassa. Jos on esimerkiksi lähetetty viesti osoitteeseen tuki@yritys.fi, niin todennäköisesti "yritys.fi" -kohta osoitteessa on virheellinen. Ongelmat voivat johtua siitä, että yritys ei ole enää toiminnassa tai osoitteessa on kirjoitusvirhe.

toimenpiteet: Tarkista onko osoitteessa kirjoitusvirhe tai selvitä onko yritys enää toiminnassa.

5.2.2 - vastaanottajan sähköposti on täynnä

kategoria: pehmeä bounce

ongelma: Ongelma johtuu siitä, että vastaanottajan sähköpostilaatikko on täynnä, jolloin sinne ei mahdu uusia viestejä. Vastaanottaja ei joko ole lukenut viestejään tai ei enää käytä kyseistä osoitetta, jolloin viestit ovat kasaantuneet postilaatikkoon.

toimenpiteet: Ongelma ei vaadi toimenpiteitä. Jos virhe jatkuu toistuvasti, tarkista onko kyseinen osoite enää käytössä.

5.7.1 - viestin toimitus ei ole sallittu

kategoria: pehmeä bounce

ongelma: Ongelma viittaa siihen, että vastaanottajan sähköpostiin on asetettu rajoituksia. Vastaanottaja on esimerkiksi rajoittanut viestintää siten, että perille pääsevät vain erikseen määritellyt "turvalliset lähettäjät".

toimenpiteet: Koska kyseessä on vastaanottajan asettama rajoitus, suosittelemme ottamaan vastaanottajaan yhteyttä ja pyytämään häntä lisäämään sinut turvallisten lähettäjien listalle.

Analytiikasta kannattaa tarkistaa jokaisen lähetyksen jälkeen kuinka paljon virheellisiä osoitteita oli ja mistä virheet johtuivat. Virheellisistä osoitteista selviää usein mm. yhteyshenkilöiden ja sähköpostiosoitteiden muutokset, joten virheelliset osoitteet tarkistamalla varmistat, että arvokkaat viestisi menevät perille. Jos olet varma, että Creamailer on luokitellut osoitteen virheelliseksi syyttä, voit aktivoida osoitteen klikkaamalla Aktivoi-linkkiä kohdasta Tila. Jos lähetät virheellisiin osoitteisiin viestejä jatkuvasti, viestisi luokitellaan helpommin roskapostiksi.

Lue lisää virhekoodeista tästä (PDF).

Kirjoittaja: Creamailer Oy