Prosessikirjoittamisen 10 vinkkiä

Prosessikirjoittamisen 10 vinkkiä

10.02.2017 sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, viestintä

Kaikki viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset ovat varmasti jossain vaiheessa työuraansa törmänneet “writer’s blockiin”. Välillä tekstin tuottaminen tuntuu vaikealta tai suorastaan pelottavalta. Kirjoituskammo on kuitenkin varsin tavallinen ongelma ja sen taltuttamiseksi on keinonsa, tietää viestintäkouluttaja Oili Valkila. 

Oilin vinkkinä tyhjän paperin kammon nujertamiseen on prosessikirjoittaminen. Hän muistuttaa, että hyväksi kirjoittajaksi tulee vain kirjoittamalla ja antamalla inspiraation tulla kirjoittamisen kautta. Myös kieliopin merkitys on hyvä muistaa. 

Oilin vinkit kirjoitusprosessiin:

  1. Tekstillä pitää olla tavoite. Aihe ei ole sama asia. Tavoite valkenee sinulle miettimällä, mitä haluat lukijoiden tietävän tai ymmärtävän tekstin luettuaan. Vai haetko jotain tunnetta? Tavoite voi olla sekin, että nostat tekstilläsi me-henkeä.
     
  2. Tiedä kenelle kirjoitat. Mieti keitä yrityksen asiakkaat ovat tai keiden toivotaan olevan asiakkaita. Jos ajattelet kirjoittavasi kaikille, teksti ei osu kehenkään.
     
  3. Ilman deadlinea kirjoittamisesta ei tule mitään. Tee myös aikataulu. Jos blogipostauksen pitää olla valmis perjantaina iltapäivällä, aikatauluta pitkin viikkoa hetket, milloin kirjoitat sitä.
     
  4. Pidä kollegan kanssa ideariihi ennen kuin aloitat. Vaikka sinulla olisi ideoita mielessäsi, keskustelussa opit katsomaan aihetta laajemmin.
     
  5. Kerää tietoa tekstiä varten.
     
  6. Kavenna näkökulma mahdollisimman teräväksi ja pysy siinä. Jos tekstisi tarkoitus on vaikkapa arvostella rakennusmateriaaleja, arvostele niitä, äläkä kirjoita hinnoista.
     
  7. Kirjoita nopeaa tajunnanvirtaa. Älä kritisoi, mitä kirjoitat, anna vain näppäimistön laulaa. Älä välitä vielä kielenhuollosta tai siitä, missä järjestyksessä asiat esität. Kun kirjoitat sensuroimatta, mukaan saattaa pujahtaa kuningasajatuksia. Lopulta sinulla on kasassa rutkasti tekstiä, jota voit muokata – tyhjää paperia ei enää ole.
     
  8. Kirjoita varsinainen teksti, johon mietit lopullisen sisällön, laitat pilkut paikoilleen ja kerrot asiat selkeässä järjestyksessä. Luo myös iskevä alku ja napakka lopetus.
     
  9. Viimeistele teksti. Käy teksti läpi yhdestä näkökulmasta kerrallaan: Onko esimerkiksi rakenne looginen? Ovatko kieli ja sanasto sopivia lukijalle? Viimeistely onnistuu heikosti, jos yrität tarkistaa jokaisen asian yhdellä oikoluvulla.
     
  10. Muista vaatia aikaa kirjoittamiselle: sitä ei tarvitse tehdä kotona omalla ajalla. Toisinaan yrityksissä kuvitellaan, että kirjoitus ilmestyy verkkosivulle itsestään.

Lähde: Helsingin Sanomat, Will&Way 

Kirjoittaja: Creamailer Oy