Opas asiakasviestinnän suunnitteluun

Opas asiakasviestinnän suunnitteluun

15.08.2011 sähköpostimarkkinointi, opas

Opas on tarkoitettu niille, jotka haluavat toteuttaa asiakasviestintää uutiskirjeen keinoin, mutta eivät tiedä mistä aloittaa. Sähköposti on yksi käytetyimmistä viestintämuodoista, jota luetaan päivittäin useaan otteeseen. Tämän takia uutiskirje on tehokas viestinnän ja myynnin ase, jonka avulla saat konkreettista tulosta aikaan! Käytössäsi on minioppaamme, jonka avulla saat uutiskirjemarkkinoinnin ideasta kiinni ja toteutat tehokasta asiakasviestintää nopeasti ja vaivattomasti. Opas on laadittu markkinoinnin näkökulmasta, mutta soveltuu myös muihin viestinnän, kuten esimerkiksi tiedottamisen, tarkoituksiin.

Määritä kohderyhmäsi

Ennen uutiskirjeiden lähettämistä sinun on hyvä määritellä kohderyhmäsi. Kohderyhmän valitseminen auttaa viestisisällön luomisessa, sillä tietynlainen sisältö vetoaa juuri tietynlaisiin kohderyhmiin. Kysy itseltäsi seuraava kysymys:

  • Keiden haluat pääasiassa olevan uutiskirjeidesi lukijoita?

Kohderyhmäsi tai -ryhmiesi valinnan jälkeen voit määritellä heitä vielä hiukan enemmän. Valitse pari avainsanaa, jotka kuvaavat ryhmässäsi olevia lukijoita ja sitä, mitä he haluavat viesteiltäsi. Avainsanojen valitseminen helpottaa pitämään uutiskirjeiden sisällön tarkoituksenmukaisena ja sitä kautta kohderyhmäsi kiinnostuneena.

Määritä tarkoitus

Kohderyhmän valinnan jälkeen on hyvä määrittää uutiskirjemarkkinoinnin tarkoitus. Tarkoitus on syy, minkä takia lähetät uutiskirjemarkkinointia ja se vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä hyödyllistä informaatiota voit kohderyhmällesi tarjota?
  • Miksi kohderyhmä haluaa sinulta uutiskirjeen?
  • Mitä haluat saavuttaa uutiskirjemarkkinoinnillasi?

Uutiskirjeiden lähettämisen syyn määrittäminen auttaa kirjoittamaan viestin sisällön sellaiseksi, joka hyödyttää sekä sinua että lukijaa. Jos et ole varma pitäisikö viestiisi sisällyttää jokin asia, kertaa uutiskirjemarkkinointisi tarkoitus. Jos asia edesauttaa saavuttamaan määrittämäsi tarkoitus, lisää se viestiisi.

Vinkkejä viestin luomiseen

Viestien tulee olla tarpeellisia

Ajattele omakohtaisesti millaiset sähköpostiviestit aukaiset ja millaiset poistat saman tien. Luultavammin et aukaise viestejä, jotka eivät kiinnosta tai hyödytä sinua millään tavalla. Pidä huoli siitä, että lähettämäsi uutiskirjeet tuottavat kohderyhmällesi arvoa ja hyödyttävät heitä jollain tavoin. Voit sisällyttää uutiskirjeeseen muun muassa:

  • yrityksen yhteystiedot
  • mahdollisuus palautteeseen
  • kuvia
  • kohderyhmää kiinnostavia uutisia
  • tietoa uusista tuotteista
  • alennuskoodeja ja muita tarjouksia
  • kysymyksiä

Pidä viestit lyhyinä

Nykypäivän ihmiset ovat kiireisiä ja saavat useita sähköposteja päivässä. On tärkeää, että pidät uutiskirjeesi lyhyinä ja informatiivisina. Jos haluat viestittää kohderyhmällesi esimerkiksi jostain artikkelista laita viestiisi artikkelin otsikko sekä lyhyt tekstinpätkä (esim. ensimmäinen kappale) ja loppuun linkki, joka johtaa kokonaiseen artikkeliin. Tällä tavoin viestin lukija voi nopeasti päättää kiinnostaako artikkeli häntä vai ei.

Anna lukijoillesi paras mahdollinen kohtelu

Ihmiset, jotka ovat tilanneet uutiskirjeesi ovat niin kiinnostuneita sinusta ja yrityksestäsi, että haluavat saada ensikäden tietoa suoraan sähköposteihinsa. Voit esimerkiksi ilmoittaa heille ensimmäisenä kiinnostavista uutisista, kuten alennuksista ja uusista tuotteista. Voit myös antaa heille uutiskirjeen tilaajana erilaisia etuja, joita muut eivät saa. Ehkäpä voit kertoa heille lisää myös yrityksesi toiminnasta, jolloin he oppivat tuntemaan sinut henkilökohtaisemmalla tasolla.

Persoonallisuutta kehiin

Kukaan ei halua lukea kuivia ja tylsiä uutiskirjeitä, joten persoonallista lähestymistapaa voi hyvinkin käyttää kiinnostuksen herättäjänä. Uutiskirjeiden ei välttämättä tarvitse olla niin virallisia kuin painettujen artikkeleiden. Oman tyylin ja äänen löytäminen voi viedä jonkin aikaa, mutta harjoitus tekee mestarin!

Määritä tavoite

Tavoitteiden määrittäminen on tärkeä osa markkinointisuunnitelmaa, koska niiden avulla selviää tuottaako markkinointisi haluamaasi tulosta. Tavoitteetkin voivat vaihdella etenkin alkuvaiheessa: ensin voit esimerkiksi asettaa tavoitteeksesi saada lisää uutiskirjeiden tilaajia ja myöhemmin tavoitteenasi voi olla myynnin ja vakioasiakkaiden määrän kasvu. Ennen kuin myyntisi lähtee kunnolla nousuun sinun tulee saada uskollinen uutiskirjeiden tilaajakunta ja kasvattaa tilaajien määrää. Tällaisen tilaajakunnan saamiseksi sinun tulee lähettää laadukkaita ja kiinnostavia viestejä, joita mainostat myös kaikessa muussa markkinointimateriaalissasi sekä mahdollisesti myös sosiaalisissa medioissa. Mieti mitä haluat saavuttaa uutiskirjemarkkinoinnilla tietyn ajan sisällä ja kirjoita ylös:

  • tavoitteesi
  • kuinka saavutat tavoitteesi
  • kuinka mittaat oletko saavuttanut tavoitteesi

Lähetystiheys

Uutiskirjeiden lähettämisen tiheys on tärkeä tekijä uutiskirjemarkkinoinnissasi. Kuinka usein kohderyhmäsi uutiskirjeen haluaa ja kuinka usein sinulla on tähdellistä kerrottavaa? Jos sinulla ei joskus ole yksinkertaisesti mitään sanottavaa, ei viestiä kannata lähettää vain lähettämisen takia. Määrittele uutiskirjeidesi tiheys tarjoamiesi tuotteiden tai palvelujen perusteella. Jos esimerkiksi tuotteitasi on alennuksessa joka perjantai, voit lähettää uutiskirjeen joka keskiviikko, jotta lukijasi voivat tutustua alennuksiin rauhassa etukäteen. Jos uutiskirjeesi taas keskittyy enemmän tiedottamiseen, kuukausittainen lähetys voi olla oikea vaihtoehto. Sanoisimme, että kahta kuukautta pitempää väliä ei kuitenkaan lähetysten välillä kannata olla, koska viestisi saajat voivat unohtaa tilanneensa sinulta uutiskirjeen ja merkata viestisi roskapostiksi.

Aikataulun laatiminen

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisempänä sinun kannattaa laatia aikataulu uutiskirjeiden kirjoittamiselle. Laita itsellesi kalenteriin ylös milloin lähetät kunkin uutiskirjeen ja kuinka paljon tarvitset aikaa sisällön kirjoittamisen pitääksesi uutiskirjeesi aikataulussa. Aikataulusi voi vaihdella sen mukaisesti mikä tiedotettava milloinkin on vastaanottajalle tärkeää ja ajankohtaista. Muista ottaa lomat ja erikoispyhät huomioon aikataulua suunnitellessasi!

Esimerkki uutiskirjeen laatimisesta

1. päivä

Kirjoita muistiin uutiskirjeesi aiheet ja mahdolliset kuvaideat.

2. päivä

Kirjoita ylös mitä haluat sanoa mistäkin aiheesta ja etsi aiheisiin sopivat kuvat.

3. päivä

Kirjaudu sisään Creamaileriin ja luo uutiskirje. Lue viesti tarkistaaksesi kirjoitusvirheet ja lähetä itsellesi (ja parille työkaverillesi) testiviesti.

4. päivä

Lähetä uutiskirje. Toivottavasti koit oppaan hyödylliseksi ja olet tämän myötä valmis suunnittelemaan seuraavaa uutiskirjettäsi.

Kirjoittaja: Creamailer Oy