Menestyvää uutiskirjeviestintää Steve Jobsin tapaan

Menestyvää uutiskirjeviestintää Steve Jobsin tapaan

24.10.2011 sähköpostimarkkinointi

Entrepreneur Magazine julkaisi vastikään artikkelin Steve Jobs and the Seven Rules of Success. Artikkelissa esitellään Jobsin seitsemän menestyksen kulmakiveä, joita voi soveltaa kaikenlaiseen yritystoimintaan. Tässä artikkelissa otamme neuvoista vaarin ja sovellamme ohjeita uutiskirjeviestintään ja -markkinointiin.

Tee mitä rakastat

Rakkaus ja ylpeys omaa työtä kohtaan vaikuttavat työn laatuun ja motivaation tasoon. Sähköpostiviestijällä on vastuu viestinnästä, joten välillä tulisi tarkastella tuoko viestintäsi asiakkaillesi heidän tarvitsemaansa tietoa vai onko se lähempänä roskapostitusta. Tarkastele saamaasi palautetta ja mieti miten voisit muuttaa viestintääsi asiakkaille hyödyllisempään suuntaan. Asiakassuhteittesi ollessa kunnossa saat aikaan hyviä tuloksia, joka taas motivoi tekemään työtäsi entistäkin paremmin.

Hahmota kokonaiskuva

Jobs uskoi kaukonäköisyyteen ja pitkän tähtäimen tulosten hahmottamiseen. Toiminnassasi tulisikin olla niin lähi- kuin kauaskantoisetkin tavoitteet ja suunnitelmat niiden saavuttamiseksi. Sinun tulisi etsiä keinoja syventää asiakassuhdetta tavoilla, jotka hyödyttävät sekä sinua että asiakastasi. Kyse ei ole vain sähköpostilistojesi koosta ja rahamääristä mitä toiminnallasi saavutat, vaan siitä mitä rakennat saavuttaaksesi pitkällä tähtäimellä.

Ole luova

Luovuus on asioiden yhdistämistä. Jobsin mukaan laajan elämänkokemuksen omaavat ihmiset näkevät asioita, joita muut eivät huomaa. Hän itse esimerkiksi otti kalligrafiakursseja, jotka eivät olleet oleellisia hänen elämässään - kunnes hän perusti Macintoshin, joka tarjosi kattavan määrän erilaisia fontteja. Hän myös matkusti Intiaan ja Aasiaan sekä opiskeli muotoilua ja ystävällisiä tapoja. Luovuutta voi käyttää myös uutiskirjeviestinnässä: yhdistele ideoita ja asioita eri elämän- ja tietoalueilta. Käytä viestinnässäsi hyödyksi kaikkia yrityksesi toimintoja, osa-alueita ja osastoja. Älä elä kuplassa, vaan hyödynnä ympärilläsi olevaa tietoa työskentelemällä eri alueiden ammattilaisten kanssa, koska varmasti jokaiselta heiltä saat ideoita viestinnän parantamiseksi.

Osaa sanoa ei

Jobs oli yhtä ylpeä asioista mitä Apple ei toteuttanut kuin niistä mitä se toteutti. Palattuaan Appleen vuonna 1997 hän pienensi Applen tuotemäärän 350:stä kymmeneen, jotta saisi kaikkiin tuotteisiin parhaan mahdollisen kehitystiimin ja tätä myötä kehitettyä tuotteista markkinoiden parhaita. Uutiskirjevistinnässäkin tulisi osata suodattaa parhaat ja toimivimmat ideat. Sen sijaan, että yrität tehdä kaikkea, keskity ydinasioiden kehittämiseen ja laita perusasiat kuntoon ennen viestinnän ja markkinoinnin laajentamista.

Luo erilainen asiakaskokemus

Etsi innovaatioita asiakkailtasi. Apple Storet luotiin rikastuttamaan asiakkaiden elämää ja tarjoamaan kokemuksia. Liikkeet on suunniteltu siten, että sisään astuessa asiakkaan ja Applen brändin välille syntyy yhteys. Mieti kuinka sinä voit rikastuttaa asiakkaidesi elämää ja luoda heille unohtumattomia kokemuksia. Rakenna kokonaisuus pienistä tarkoin suunnitelluista osista ja pyri erottumaan kilpailijoistasi. Asiakkaat kiinnittävät huomiota yksityiskohtiin, joten sinunkin tulisi.

Ota viestintä haltuusi

Sinulla voi olla maailman paras tuote- tai markkinointi-idea, mutta sillä ei ole merkitystä, jos et osaa tuoda sitä oikein esille. Älä vain välitä asiakkaille tietoa, vaan luo heille kokonaisvaltainen elämys: opeta, inspiroi ja viihdytä heitä viestinnälläsi. Sen sijaan, että harjoittaisit yksipuolista viestintää, opettele kommunikoimaan asiakkaidesi kanssa.

Myy unelmia, älä tuotteita

Ymmärrä asiakastasi ja hänen tarpeitaan. Asiakkaasi ovat kiinnostuneita itsestään, toiveistaan ja päämääristään; jos autat asiakasta saavuttamaan nämä tavoitteet, voitat hänet puolelleen. Suunnittele viestisi siten, että ne ovat selkeälukuisia ja opastavat lukijan saamaan lisätietoja tai tilaamaan tuotteen helposti. Pelkkien tarjousten lähettäminen asiakkaille saa liikkeelle varmasti osan asiakkaista, mutta se ei ole avain pitkäaikaiseen menestykseen. Tuo viestinnässäsi esille tuotteidesi ja palvelujesi arvo, miten asiakkaasi niistä hyötyvät ja mitä he niitä käyttämällä saavuttavat.

Steve Jobsin yleisohje menestykseen oli "Dream bigger". Usko itseesi ja näe mahdollisuus kaikissa hulluimmissakin päähänpistoissasi ja ideoissasi. Älä myöskään pelkää testata niitä käytännössä, vaan tartu rohkeasti toimeen.

Lue artikkeli: Entrepreneur Magazine

Kirjoittaja: Creamailer Oy