Sähköpostimarkkinoijan vuodenvaihteen tarkistuslista

Sähköpostimarkkinoijan vuodenvaihteen tarkistuslista

04.01.2013 analyysi, sähköpostimarkkinointi, uutiskirje

On taas aika keskittyä työntekoon ja käynnistää alkavan vuoden markkinointiviestintä. Ennen uusien kampanjoiden laatimista on hyvä käydä läpi edellisen vuoden viestintää: missä onnistuttiin ja missä on vielä parannettavaa. Vuoden alku on hyvä aika aloittaa puhtaalta pöydältä ja olla kriittinen omaa toimintaa kohtaan. Kysy itseltäsi:

1. Seurasinko analytiikkaa ja testasinko viestejä?

  • Seurasinko analytiikasta avaus- sekä klikkausprosentteja ja tiedänkö millainen sisältö kiinnosti vastaanottajia eniten?
  • Testasinko viestien otsikoita, personointia, kuvia sekä toimintakehoituksia ja kehitinkö viestintää testitulosten mukaisesti?
  • Tarkkailinko analytiikasta virheellisten osoitteiden määrää ja mistä virheet johtuivat?

 2. Tuotinko vastaanottajille lisäarvoa?

  • Tuotinko asiakkaille uutiskirjeilläni lisäarvoa: Tarjosinko heille tietoa, tuotteita tai palveluita, jotka he kokivat hyödyllisiksi?
  • Seurasinko analytiikasta uutiskirjeen peruneiden määrää ja lähetinkö viestintää liian usein tai harvoin?
  • Käytinkö lähetyksissäni luotettavaa lähettäjää esim. etunimi.sukunimi@yritys.fi?
  • Houkuttelivatko otsikkoni avaamaan viestin ja vastasivatko ne uutiskirjeen sisältöä?

3. Oliko viestintäni lain ja hyvien käytänteiden mukaista?

  • Tiedostinko lain ja hyvät käytänteet ja toiminko niiden mukaisesti?
  • Vältinkö roskapostittajan maineen?

 4. Saavutinko viestinnälle asettamani tavoitteet?

  • Saavutinko viestinnälle asettamani avaus- ja klikkaustavoitteet, myynnin kasvun ja haluamani näkyvyyden?
  • Mitkä viestinnän osa-alueet tukivat ja paransivat tavoitteideni saavuttamista ja mitkä jarruttivat?
  • Mitkä ovat tämän vuoden tavoitteeni ja kuinka parannan edellisen vuoden tulostani?

Alkuvuosi on markkinoijalle aina kiireistä aikaa. On hyvä kuitenkin muistaa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mitä enemmän ehtii perehtyä edellisvuoden onnistumisiin ja epäonnistumisiin, sitä paremmalta pohjalta uuden vuoden markkinointi voi alkaa.

Kirjoittaja: Creamailer Oy