Herätä vastaanottajan huomio - käytä infograafia

Herätä vastaanottajan huomio - käytä infograafia

17.05.2017 sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, viestintä, infograafi

Sanotaan, että yksi kuva vastaa tuhatta sanaa. Infoähkyn myötä tiedon tiivistämisen ja selkeän esittämisen tarve on kasvanut. Kyseiseen tarpeeseen vastaavat infograafit. Hyvä infograafi on visuaalisesti selkeä, helppolukuinen sekä kiinnostava. Ne ovat tapa sanoa monimutkaiset asiat yksinkertaisesti.

Millaisen tiedon voi visualisoida?

Kaikenlaisen tiedon voi visualisoida. Tieto voi olla määrällistä tai laadullista ja se voi liittyä niin tiedottamiseen kuin markkinointiinkin. Infograafi voi olla myös esim. kutsuun liitettävä kartta - eli ihan mitä vain! Hyvä infograafi sisältää tekstejä ja nittä selventäviä kuvia. Yleensä infograafit ovat julistetyyppisiä, mutta nykyään käytetään myös interaktiivisia ja toiminnallisia infograafeja.

Miten aloittaa?

Kannattaa aloittaa tutustumalla yleisesti infograafeihin: miltä ne näyttävät, millaisissa konteksteissa niitä käytetään ja kuinka tietoa visualisoidaan. Infograafiesimerkkejä löydät mm. näistä osoitteista:

Voit myös kirjoittaa Googlen kuvahakuun infograafi tai infographic. 

Saatuasi käsityksen millaisia infograafeja haluat luoda, on aika alkaa testailemaan infograafien tekemistä. Tiedon visualisointiin löytyy mm. seuraavat ilmaiset ja helppokäyttöiset työkalut:

  1. Piktochart: Helppo tapa luoda infograafeja, sisältää myös valmiita pohjia.
  2. Recite: Loisto työkalu lainausten ja otsikoiden tekoon.
  3. Picmonkey: Kollaasien sekä grafiikan tekoon ja kuvien editointiin.
  4. makeagif: Nopea väline lyhyiden gif-animaatioiden tekoon.

Hyvä muistaa

Vaikka infograafit tuovatkin uutiskirjeelle lisäarvoa, on hyvä muistaa, että viestien perille menemisen kannalta infograafin koko ei saa olla liian suuri. Uutiskirjeessä infograafeja kannattaakin käyttää pääkuvana, linkittää se kotisivuille tai liittää artikkelitoiminnolla artikkeliksi. Lue aiheesta lisää

5 syytä käyttää infografiikkaa

  1. tehokas tapa herättää huomio
  2. tiivistää tietoa 
  3. esittää monimutkaiset asiat ymmärrettävästi
  4. helppo jakaa esim. sosiaalisessa mediassa
  5. kuva luo vahvemman muistijäljen kuin teksti
Kirjoittaja: Creamailer Oy