Valmistautuminen kesän viestintään – näin onnistut lomakaudella

Valmistautuminen kesän viestintään – näin onnistut lomakaudella

13.06.2025 automaatio, markkinointi, viestintä

Kesä tuo mukanaan paitsi aurinkoa ja lomia, myös muutoksia arjen rutiineihin. Usein asiakaspalvelu hiljenee, henkilökunta lomailee ja asiakkaiden tavoitettavuus vaihtelee. Siksi kesän viestintään kannattaa valmistautua ajoissa. 

Automaatio – viestintää ilman stressiä

Kesä rauhoittaa monen arkea – lomat ja kevyemmät aikataulut tarjoavat hetken hengähdykselle ja mahdollisuuden pysähtyä myös viestien äärelle. Ajastetut ja automatisoidut sähköpostit tavoittavat asiakkaasi juuri silloin, kun heillä on aikaa lukea ja paneutua sisältöön – ilman ylimääräistä vaivannäköä sinun puoleltasi.

  • Ajastetut kampanjat: Varmista, että asiakkaasi eivät unohda tärkeitä tarjouksia tai tapahtumia. Kesäkauden kampanjaviestit kannattaa ajastaa hyvissä ajoin, jotta viestisi tavoittaa juuri oikealla hetkellä – ennen juhannusta, lomakauden alkua tai paluuta arkeen.

  • Sarjaviestit: Auta uusia asiakkaita alkuun tervetuloviestillä tai rakenna pieni koulutussarja, joka esittelee palvelusi tai tuotteen käytön vaiheittain. Sarjaviestit tukevat asiakaspolun ensivaiheita ja vahvistavat sitoutumista.

  • Automaattiset vahvistukset: Ilmoittautumiset, lomakevastaukset ja tilaukset ansaitsevat nopean kuittauksen. Automatisoidut vahvistusviestit luovat ammattimaisen ja luotettavan vaikutelman – myös silloin kun tiimisi on lomalla.

Kesä on mahdollisuus, ei vain hiljainen kausi

Kesä on hyvän mielen aikaa – ja sitä voi heijastaa myös viestintään. Kun muut hidastavat tahtia, sinä voit erottua kevyellä, visuaalisesti raikkaalla sisällöllä, joka houkuttelee lukemaan ja reagoimaan.

Ideoita kesäsisältöihin:

  • Kurkistus kulissien taakse: keitä ovat ihmiset palvelun takana?

  • Kevyt vinkki tai listaus: esimerkiksi asiantuntijan 5 kesäsuosikkia.

  • Avoin tervehdys: hyvää juhannusta tai nautinnollista lomakautta!

Hyödynnä valmiit viestipohjat

Creamaileriin on lisätty 80 uutta viestipohjaa, joista löytyy monenlaisia pohjia sopien mainiosti kesäkauden viestintään. Pohjat ovat saavutettavia, responsiivisia ja muokattavissa oman brändin mukaan, joten saat niistä helposti organisaatiosi näköisiä.

Katso uudet pohjat editorin kohdasta Viestit > Viestipohjat, ja valitse omaan tarpeeseesi sopiva pohja.

Tiedota ajoissa ja selkeästi

Jos asiakaspalvelusi, toimitusaikasi tai aukioloajat muuttuvat lomakauden aikana, muista kertoa niistä ajoissa. Hyvä ennakointi vahvistaa asiakaskokemusta ja vähentää epävarmuutta.

Muistilista tiedottamiseen:

  • palvelun tai asiakastuen kesäajat

  • lomakauden aikaiset yhteystiedot kiireellisiin asioihin

  • mahdolliset toimitusviiveet tai muut poikkeavat käytännöt

Kesätrendit viestinnässä

Kesässä korostuvat visuaalisuus, keveys ja hyvän fiiliksen välittäminen. Kuvien ja otsikoiden merkitys korostuu – ne voivat olla ratkaisevia viestin avauksessa.

Vinkkejä kesätyyliin:

  • Käytä kirkkaita värejä ja kevyempiä fontteja.

  • Vältä raskasta ammattikieltä ja suosi rentoa, mutta asiantuntevaa sävyä.

  • Korosta iloa, yhteisöllisyyttä ja inspiraatiota.

Viesti loma-aikanakin

Viestinnästä ei tarvitse vetäytyä lomalle. Kun suunnittelet ja ajastat sisällöt etukäteen, voit tarjota asiakkaille ajankohtaista viestintää koko kesän ajan – ja palata itse lomaltasi rauhallisin mielin.

Suunnittele, ajasta ja rentoudu. Kesäviestintä voi olla tehokasta ja myös todella helppoa!

Kirjoittaja: Creamailer Oy