Sähköpostimarkkinoinnin yleisimmät virheet

Sähköpostimarkkinoinnin yleisimmät virheet

25.08.2011 analyysi, Creamailer, virhe

Alla on listattuna asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon uutiskirjeitä lähettäessä.

Lupa uutiskirjeen lähettämiseen ja mahdollisuus perumiseen

Muistathan, että sinulla tulee olla lupa lähettää vastaanottajalle uutiskirje. Luvan saaminen on helppoa esimerkiksi kotisivuilla olevan tilauslomakkeen, kilpailujen tai erilaisten tapahtumien kautta. Luvan pyytämisellä saavutat vastaanottajan luottamuksen ja estät viestiesi merkkaamisen roskapostiksi.

Muista myös, että vastaanottajan on voitava vaivattomasti perua uutiskirjeen tilaus esimerkiksi viestissä olevan linkin kautta.

Viestiin vastaaminen

Joskus näkee uutiskirjeitä lähetettävän toimimattomista "no-reply" -osoitteista. Suosittelemme käyttämään osoitetta, johon viestin saaja pystyy vastaamaan, koska usein vastaanottajat lähettävät tilauksia tai muita tärkeitä viestejä vastaamalla saamiinsa sähköposteihin. Tarvittaessa voit luoda kokonaan uuden osoitteen vastausviestejä varten. Näin sinulta eivät jää tärkeät vastausviestit saamatta.

Ammattimainen sähköpostiosoite

Antaessasi asiakkaallesi käyntikortin haluatko sen olevan painettu siisti kortti vai post-it -paperille sutattu teksti? Sama pätee sähköpostiosoitteisiin. Kannattaa luoda yrityksen nimeä kantava ammattimainen sähköpostiosoite esim. etunimi.sukunimi@yritys.fi sen sijaan, että käyttäisit henkilökohtaista sähköpostiosoitettasi.

Älä anna kiireen pilata viestiäsi

Kiire voi aiheuttaa sen, että uutiskirjeesi sisältö on huolimattomasti tehty ja sisältää kirjoitusvirheiden lisäksi toimimattomia linkkejä. Muista tarkistaa uutiskirjeesi sisältö ennen lähettämistä ja lähettää itsellesi ja työkaverillesi testiviesti vielä kaiken varalta. Koska vastaanottavien sähköpostiohjelmien kirjo on laaja ja HTML-tuki rajallinen, suosittelemme tunnusten luomista yleisimpiin sähköpostipalveluihin (kuten Gmail, Hotmail ja Yahoo) tarkistaaksesi viestiesi ulkoasun oikeanlaiseksi. Voit luoda erillisen testipostituslistan, jossa on oma ja työkaverisi sekä yleisten sähköpostipalveluiden osoitteet ja lähettää niihin viesti ennen varsinaisen viestin lähettämistä. Lähettämällä viestisi eri sähköpostipalveluihin tarkistat myös etteivät ne lue viestiäsi roskapostiksi.

Älä oleta, että sinut muistetaan

Ajatellaan, että olet esimerkiksi messuilla kerännyt kattavan listan sähköpostiosoitteita, joihin aiot lähettää uutiskirjemarkkinointia. Olet kuitenkin ollut niin kiireinen, että saat ensimmäisen uutiskirjeen luotua vasta usean kuukauden kuluttua osoitteiden keräämisestä. Voi olla, että vastaanottajat ovat unohtaneet antaneensa sinulle luvan sähköpostimarkkinointiin ja merkkaavat viestisi roskapostiksi. Tällaisessa tilanteessa, ennen varsinaista uutiskirjeen lähettämistä, sinun on hyvä lähettää vastaanottajille ensin "muistatko minut" -viesti kysyäksesi haluaako vastaanottaja edelleen tilata uutiskirjeesi. Tässä voit käyttää apunasi Online Barometri -toimintoamme.

Käytä analytiikkaa hyväksesi

Creamailerin analytiikan avulla on helppo seurata uutiskirjeiden lähetyksen jälkeen mistä vastaanottajat olivat kiinnostuneita ja mistä eivät. Käytä analytiikan antamia tuloksia hyväksesi, jotta saat viesteistäsi vieläkin kiinnostavampia ja luetumpia.

Kirjoittaja: Creamailer Oy