Roskapostitus kuriin – tiukat linjaukset kansainvälisiltä toimijoilta

Roskapostitus kuriin – tiukat linjaukset kansainvälisiltä toimijoilta

01.07.2013 roskaposti, sähköpostimarkkinointi, uutiskirje

Viimeaikaisten tapahtumien johdosta Suomessakin on herätty siihen mitä suurelta osin muualla maailmassa on jo tiedetty: roskapostitus on saatava kuriin. Vaikka Suomen lainsäädäntö on ollut, ja on toistaiseksi edelleen, hämmästyttävän roskapostimyönteinen, muutoksen tuulet ovat saapuneet nyt myös meille.

Hyvänä esimerkkinä tästä on alkuvuoden tapahtumat, jolloin Fonecta joutui poistamaan myymänsä sähköpostimarkkinoinnin työkalun käytöstä, koska sen IP-osoitteet olivat joutuneet roskapostituksen vuoksi sulkulistalle. Tapahtumien johdosta Fonecta poisti yrityspäättäjien sähköpostiosoitteet rekistereistään.

Vaikka Suomen lainsäädäntö ja hyvät käytänteet sallisivatkin roskapostin lähettämisen, käytännössä asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Myös meidän suomalaisten sähköpostimarkkinointia valvoo kansainväiset toimijat, jotka noudattavat omia linjavetojaan. Linjat on vedetty tiukoiksi niin kuluttajan kuin markkinojankin parasta ajatellen, eikä niissä ole tinkimisen varaa.

Yksi tällainen kansainvälinen toimija on Spamhaus, joka haluaa Suomen kansainväliseen internetruotuun. Heidän ideologianaan on, ettei ihmisille saa lähettää sähköpostia, mikäli sitä ei ole asiakkuuden kautta saatu tai asiakas ole postia itse tilannut. Spamhausen mukaan kaikki sähköpostitus on roskapostitusta, jos siihen ei ole saatu vastaanottajalta lupaa. EU-tasolla on myös valmisteilla säännöstö, joka on linjassa Spamhausen linjojen kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ostolistoja käyttämällä saa roskapostittajan maineen välittömästi.

Olemme Creamailerissa noudattaneet ostolistojen vastaista linjaa jo pitkään. Useat asiakkaamme ovat ihmetelleet tiukaa linjaustamme, mutta toimintamme on perustunut juurikin siihen, että olemme tiedostaneet mitä maailmalla tapahtuu ja mihin suuntaan linjaukset ovat menossa. Haluamme myös, että asiakkaamme rakentavat pitkäaikaisia suhteita vastaanottajiinsa, ja tämä tapahtuu ainoastaan luvanvaraisen markkinoinnin, ei ostolistojen, kautta.

Lue myös blogimme: Näin vältät roskapostittajan maineen

Lähteet: Kauppalehti, Tietoviikko, Spamhaus & CAN-SPAM Act

Kirjoittaja: Creamailer Oy