Näin muutat uutiskirjeesi tarinoiksi, jotka myyvät ja sitouttavat

Näin muutat uutiskirjeesi tarinoiksi, jotka myyvät ja sitouttavat

22.08.2025 | markkinointi, uutiskirje, viestintä

Sisältöstrategia ja tarinankerronta nostavat uutiskirjeet pelkkää viestintäkanavaa merkityksellisemmiksi. Niistä tulee olennainen osa asiakassuhteen rakentamista. Kun mietit, mitä haluat viestilläsi kertoa ja kerrot sen tarinan muodossa, herätät lukijoiden kiinnostuksen ja saat heidät toimimaan.

Miksi sisältöstrategia on tärkeä uutiskirjeissä?

Ilman suunnitelmaa uutiskirjeestä voi tulla irrallinen kokoelma tiedotteita ja linkkejä. Sisältöstrategia auttaa vastaamaan kysymykseen: miksi lähetämme viestin ja mitä haluamme sen saavuttavan?

Hyvä sisältöstrategia varmistaa, että:

  • viestit tukevat asettamiasi tavoitteita (esim. liidien hankinta, asiakassuhteen ylläpito, myynti),

  • sisältö on vastaanottajalle relevanttia ja arvokasta,

  • uutiskirjeellä on yhtenäinen tyyli ja “ääni”.

Tarinankerronta uutiskirjeissä – mistä on kyse?

Tarinankerronta uutiskirjeessä ei tarkoita romaanin kirjoittamista, vaan sitä, että viestillä on selkeä kaari, johon lukija voi samaistua. Hyvä tarina etenee näin:

  • Alku: mikä on asiakkaan haaste tai tarve?

  • Käännekohta: miten yrityksesi, palvelusi tai järjestösi tarjoaa ratkaisun?

  • Loppu: miten asiakas tästä höytyy?

Moni viestijä kamppailee sen kanssa, että uutiskirjeet jäävät avaamatta tai niiden lukeminen kesken. Kun viestistä rakentuu tarina, vastaanottaja pysyy kiinnostuneena alusta loppuun saakka.

Käytännön vinkkejä tarinankerrontaan uutiskirjeessä

1. Käytä asiakkaan näkökulmaa

Älä keskity pelkästään kertomaan omista onnistumisistasi, vaan tee asiakkaasta tarinasi päähenkilö. Kerro, miten hän on ollut mukana menestyksessäsi ja mitä lisäarvoa sinulla hänelle on tarjottavana.

2. Hyödynnä esimerkkejä ja case-tarinoita

Lyhyt asiakastarina on huomattavasti vakuuttavampi kuin ominaisuuslista. Kun kerrot, millainen ongelma asiakkaalla oli, miten hän löysi ratkaisun ja mitä hyötyä hän sai, viesti muuttuu samaistuttavaksi ja uskottavaksi tavalla, johon pelkkä tekninen kuvaus ei pysty.

3. Rakenna johdonmukainen jatkumo

Uutiskirje voi olla osa pidempää tarinaa. Esimerkiksi:

  1. Ensimmäinen viesti esittelee ongelman.

  2. Seuraava viesti tarjoaa vinkkejä ratkaisuun.

  3. Kolmas näyttää, miten voit auttaa ja ongelma ratkeaa käytännössä.

4. Käytä visuaalisia elementtejä

Kuvat, ikonit ja infografiikat tukevat tarinaa. Creamailerissa käytössäsi on mm. Canva ja Unsplash -integraatiot, joiden avulla suunnittelet uutiskirjeeseen yhtenäisen kuvituksen. Lisäksi voit hyödyntää tekoälyä kuvien luomiseen. Ominaisuudet tekevät visuaalisesta sisällöstä entistä monipuolisempaa ja nopeampaa toteuttaa.

5. Muista selkeä toimintakehotus (CTA)

Jokaisella tarinalla on selkeä loppu, eikä uutiskirje ole poikkeus. Tarinan huipennus on toimintakehotus, joka ohjaa lukijaa eteenpäin. Se voi olla esimerkiksi “Lue lisää blogista”, “Varaa demo” tai “Kokeile itse”. Ilman tätä ohjausta lukija jää helposti passiiviseksi. Toimintakehotus antaa viestille merkityksen ja tekee lukijan roolista aktiivisen.

Automaatio ja raportit

Creamailerin avulla sisältöstrategia ja tarinankerronta on helppo tuoda käytäntöön ilman monimutkaisia työkaluja. Voit rakentaa viestisarjoja automaation avulla ja seurata raporteista, mitkä tarinat herättävät eniten kiinnostusta. Näin säästät aikaa, vahvistat viestisi vaikuttavuutta ja viet asiakassuhteesi uudelle tasolle.

Ota haaste vastaan ja kokeile!

Kokeile seuraavassa uutiskirjeessäsi pientä muutosta: muotoile viesti tarinan kaaren mukaan ja tee asiakkaasta sen päähenkilö. Huomaat varmastikin eron!

Haluatko testata tarinankerrontaa käytännössä? Kokeile Creamaileria maksutta!

Kirjoittaja: Creamailer Oy