Googlelta ja Yahoolta uusia vaatimuksia viestien perillemenoon

Googlelta ja Yahoolta uusia vaatimuksia viestien perillemenoon

19.01.2024 markkinointi, uutiskirje, viestintä

Google ja Yahoo asettavat helmikuussa massaviestien lähettäjille uusia vaatimuksia. Viestinnän lähettäjiltä tullaan vaatimaan entistä parempaa tunnistautumista, matalampia roskapostiklikkausmääriä ja helppoa viestinnän perumismahdollisuutta.

Kuluvana vuonna massapostitusten teknisten vaatimusten täyttäminen tulee olemaan erityisen tärkeässä roolissa. Tässä blogissa käymme läpi mitä muutoksiin tarkemmin liittyy ja miten vältät viestien joutumisen roskapostikansioon myös jatkossa. 

Mitä lähetysmaine tarkoittaa?

Lähetysmaine liittyy viestin lähetysosoitteessa mainittuun verkkotunnukseen. Esimerkiksi jos yritys lähettää uutiskirjeen osoitteesta info@yritys.fi, verkkotunnus on yritys.fi.

Verkkotunnuksen DNS-tiedoissa voidaan kertoa sähköpostipalvelimille millä palveluilla on lupa lähettää viestintää yrityksen nimissä. Tätä kutsutaan Creamailerissa Verkkotunnuksen todentamiseksi (aikaisemmin domainin autentikointi).

Vaatimuksia lyhyesti

Mitä vaatimuksia tulee täyttää helmikuusta 2024 lähtien.

1. Oma verkkotunnus

Ilmaisosoitteisiin, kuten @gmail.com, ei ole mahdollista saada hyvää lähetysmainetta, eli viimeistään nyt on järkevä ottaa käyttöön oma verkkotunnus. Jos omaa verkkotunnusta ei ole, menevät viestit todennäköisesti roskapostikansioon.

2. Verkkotunnuksen autentikointi eli tunnistautuminen

Lähettäjän tulee varmistaa erilaisten toimenpiteiden avulla olevansa se kuka väittääkin olevansa. Creamailerissa asia hoituu verkkotunnuksen todentamisen avulla, jolloin Creamailer hoitaa SPF (Sender Policy Framework) ja DKIM (DomainKeys Identified Mail) -tietueet puolestasi. 

Uusimpana vaatimuksena Google ja Yahoo vaativat, että DMARC löytyy erityisesti lähettäjille, jotka lähettävät yli 5 000 viestiä päivässä.

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) on sähköpostin todentamisprotokolla, joka toimii yhdessä SPF:n ja DKIM:n kanssa. Se tarjoaa standardoidun tavan sähköpostin vastaanottajille tarkistaa, että lähetetty viesti on oikeutettu ja että se on lähetetty verkkotunnuksen hyväksymiltä palvelimilta. 

3. Lähetä vastaanottajia kiinnostavia viestejä

Roskapostimerkkausten on hyvä jäädä alle 0.1 %. Merkkaukset eivät saisi ylittää 0.3 prosenttia. Roskapostimerkkaukset pystytään välttämään lähettämällä pelkästään luvanvaraista viestintää, jolloin postituslista pysyy ajan tasalla automaattisesti. Vanhentuneisiin postituslistoihin lähettäminen voi vaikuttaa lähetysmaineeseen negatiivisesti.

4. Helppo peruminen

Kaikista lähetetyissä viesteissä tulee olla viestin perumismahdollisuus. Kyseinen toiminto löytyy automaattisesti kaikista Creamailerilla lähetetyistä viesteistä.

Muutoksiin liittyvät hyödyt

Vaatimuksia noudattamalla:

  • Vahvistat sähköpostien perille menon.

  • Rakennat hyvää ja pitkäkestoista lähetysmainetta.

  • Vältät viestien joutumisen roskapostikansioon. 

Miten täyttää vaatimukset?

Creamailerista löytyy verkkotunnuksen todentaminen -ominaisuus, jonka avulla kerrotaan vastaanottaville sähköpostipalveluille, että Creamailerilla on lupa lähettää viestintää organisaation/yrityksen nimissä ja, että lähettäjä on se kuka väittääkin olevansa. Tällöin myös huijausviestien lähettäminen vaikeutuu entisestään. Tehdessäsi Creamailerissa verkkotunnuksen todentamisen, saat ohjeet kaikkiin tarvittaviin DNS-muuotoksiin. Kun muutokset on tehty, niiden toimivuus voidaan tarkistaa suoraan Creamailerin ylläpidosta.

Tietojen tarkistaminen

Uuden DMARC-vaatimuksen takia kannattaa tarkistaa ovatko lähetysasetukset kunnossa vaikka verkkotunnus olisi jo todennettu aikaisemmin. Todennetut verkkotunnukset näytetään Creamailerissa oikeasta yläkulmasta valitsemalla oman nimen alta Asetukset > Verkkotunnukset ja valitsemalla verkkotunnus

Jos kaikkien rivien kohdalla on vihreä laatikko, jossa lukee Vahvistettu, asetukset ovat kunnossa. Jos rivin kohdalla näkyy punainen laatikko, jossa lukee Odottaa, täytyy verkkotunuksen DNS-tietoihin tehdä lisäyksiä.

Creamailer myös hälyttää DMARC-tietueen puuttumisesta uutta viestiä luodessa.

Esimerkki DMARC-tietueesta verkkotunnukselle yritys.fi:
DNS-tietueen tyyppi: TXT
Osoite: _dmarc.yritys.fi
Arvo: v=DMARC1; p=none;

Creamailer auttaa

Verkkotunnuksen todentaminen on maksuton ja se voidaan tehdä verkkotunnukselle, joka on omassa omistuksessa ja jonka hallintatietoihin on pääsy.

Katso Verkkotunnuksen todentaminen -ohje oman tilanteesi tarkistamiseksi ja verkkotunnuksen todentamiseksi. 

Voit myös luoda tukipyynnön osoitteeseen tuki@creamailer.fi, jossa asiantuntijamme neuvovat sinua uusiin vaatimuksiin liittyvissä asioissa.

Kirjoittaja: Creamailer Oy