Asiakastarina - Luonnon ääni kuuluviin Creamailerin avulla

Asiakastarina - Luonnon ääni kuuluviin Creamailerin avulla

20.05.2025 asiakastarina, uutiskirje, viestintä

Suomen luonnonsuojeluliitto halusi tehostaa viestintäänsä ja tavoittaa tukijansa entistä nopeammin ja vaikuttavammin. Creamailerin avulla uutiskirjeviestinnästä tuli tärkeä osa järjestön vaikuttamistyötä – ja tulokset puhuvat puolestaan.

Luonnonsuojelutyön ääni on vahva

Suomen luonnonsuojeluliitto on ollut suomalaisen luonnon ääni jo vuodesta 1938. Sen vaikuttava työ näkyy niin paikallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla: liitto suojelee luontoa 150 paikallisyhdistyksen voimin, vaikuttaa päätöksentekoon ja kutsuu vuosittain kymmeniä tuhansia suomalaisia mukaan toimintaan luonnon hyväksi.

Kun viestintää haluttiin vauhdittaa ja tehostaa, Suomen luonnonsuojeluliitto valitsi työkalukseen Creamailerin. Viestinnän johtava asiantuntija Liisa Hulkko kertoo, kuinka sähköpostiviestinnästä tuli keskeinen osa liiton arkea ja vaikuttamistyötä.

Hitaasta viestinnästä nopeaan ja vaikuttavaan

Ennen Creamailerin käyttöönottoa vuonna 2012 viestintä jäsenille ja tukijoille perustui pitkälti paperiseen jäsenlehteen ja yksittäisiin sähköposteihin. Se tarkoitti, että ajankohtaisista asioista viestiminen oli hidasta ja kohderyhmien tavoittaminen epätarkkaa. Nopea reagoiminen muuttuvaan tilanteeseen oli vaikeaa ilman ketteriä työkaluja.

”Viestintä oli hidasta. Tarvitsimme nopeamman ja tehokkaamman tavan tavoittaa jäsenet, lahjoittajat ja yhteistyökumppanit,” Hulkko kertoo.

Creamailerin avulla siirryttiin perinteisestä viestinnästä nykyaikaiseen uutiskirjeviestintään, jossa viestit tavoittavat nopeasti juuri oikeat ihmiset. Tämä muutos on ollut merkittävä askel Luonnonsuojeluliiton toiminnassa.

Uutiskirjeet aktivoivat ja sitouttavat

Luonnonsuojeluliitto hyödyntää Creamaileria monipuolisesti. Laajoille jakelulistoille lähtevien yleisviestien lisäksi liitto lähettää kohdennettuja uutiskirjeitä erityisryhmille, kuten saimaannorpasta kiinnostuneille tai kannatusyrityksille. Tavoitteena on paitsi tiedottaa, myös aktivoida ja sitouttaa vastaanottajia luonnonsuojelutyöhön.

”Uutiskirjeet ovat tehostaneet yhteydenpitoa Luonnonsuojeluliiton jäsenten ja lahjoittajien kanssa. Voimme viestiä ajankohtaisista aiheista nopeasti ja kannustaa ihmisiä aktivoitumaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa,” Hulkko kertoo.

Tämä henkilökohtaisempi ja ajantasaisempi viestintä on auttanut luomaan syvemmän yhteyden tukijoihin ja kutsumaan heitä mukaan kampanjoihin, tapahtumiin ja lahjoituksiin tehokkaammin kuin aikaisemmin.

Tulos puhuu puolestaan – ja luvut myös

Creamailerin avulla Suomen luonnonsuojeluliitto on saanut viestintäänsä paitsi nopeutta myös tehokkuutta. Uutiskirjeiden avulla on saatu aikaan todellisia vaikuttavuustarinoita – konkreettisimpana esimerkkinä vuoden 2023 ilveskampanja.

”Keräys tuotti viikossa historialliset 52 000 euroa. Sen avulla pystyimme valittamaan tappoluvista hallinto-oikeuksiin. Uutiskirjeen, sosiaalisen median ja tiedottamisen avulla tavoitimme nopeasti valtavan joukon luonnonystäviä.”

Uutiskirjeet eivät ole vain tiedotekanava, vaan aktiivinen osa vaikuttamistyötä. Ne mobilisoivat ihmisiä, herättävät keskustelua ja mahdollistavat nopean reagoinnin tilanteisiin, joissa luonnon ääni tarvitsee puolustajia juuri nyt.

”Uutiskirjeitämme luetaan ahkerasti: Suurillakin jakeluilla (useampi kymmenen tuhatta vastaanottajaa) avausprosentit ovat keskimäärin reilusti yli neljänkymmenen. Ennätysklikkausprosentti on tällä hetkellä yli 30, ja tulokset ovat parantuneet vuosi vuodelta!”

Avausprosentit, klikkaukset ja palautteet kertovat siitä, että viestit todella tavoittavat yleisönsä – ja saavat heidät toimimaan.

Arvostettua käytettävyyttä ja tukea

Luonnonsuojeluliitossa arvostetaan Creamailerin helppokäyttöisyyttä. Intuitiivinen käyttöliittymä vähentää tarvetta jatkuvaan ohjeistukseen, mikä säästää sekä aikaa että resursseja viestinnässä. Lisäksi palvelun asiakastuki saa erityiskiitokset.

”Creamailer on sen verran intuitiivinen, ettei apua tarvitse usein kysyä, mutta aina kun on ollut tarve, olemme saaneet nopeasti apua!”

Tekniset ominaisuudet, kuten vetoomusten allekirjoittajien tavoittaminen uutiskirjeillä tai visuaalisen ilmeen mukauttaminen, ovat lisänneet palvelun hyödyllisyyttä. Creamailerin avulla viestintä pysyy sekä teknisesti sujuvana että visuaalisesti yhtenäisenä. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, kun halutaan vahvistaa brändiä ja luottamusta.

”Olemme saaneet Creamailerin uutiskirjepalvelusta paljon hyötyä. Tärkeimpiä ovat jäsen- ja lahjoittajahuolto: voimme sitouttaa ihmisiä ja kertoa läpi vuoden tavoista osallistua toimintaamme ja auttaa heitä myös oman arjen valinnoissa. Uutiskirjeet toimivat hyvin myös erilaisissa kampanjoissa.”

Luotettava kumppani luonnon asialla

Lopuksi Hulkko haluaa välittää lämpimät kiitokset yhteistyöstä ja rohkaisee muitakin toimijoita valitsemaan Creamailerin uutiskirjeviestinnän kumppaniksi.

”Uutiskirjeiden avulla viestimme luonnon puolesta on levinnyt entistä tehokkaammin ja nopeammin.”

Creamailer on osoittautunut joustavaksi ja luotettavaksi työkaluksi, joka soveltuu niin suurille järjestöille kuin pienemmillekin toimijoille. Liiton esimerkki osoittaa, miten oikean työkalun avulla viestinnästä voi tulla aidosti vaikuttavaa – sellaista, joka saa aikaan muutosta ja herättää toimimaan.

”Suosittelemme Creamaileria lämpimästi monenkokoisille toimijoille!”

Tutustu Suomen luonnonsuojeluliiton toimintaan!

Haluatko jakaa Creamailer-tarinasi kanssamme? Ota yhteyttä eija.pietila@creamailer.fi.

Kirjoittaja: Creamailer Oy