Applen Mailin tietosuojaus  ja sen vaikutukset uutiskirjeviestintään (Mail Privacy Protection)

Applen Mailin tietosuojaus ja sen vaikutukset uutiskirjeviestintään (Mail Privacy Protection)

14.10.2021 analyysi, kävijäseuranta, raportti

Applen julkaisemat versiot iOS 15, iPadOS 15, macOS Monterey ja watchOS 8 -käyttöjärjestelmistä toivat mukanaan uuden ominaisuuden, jota kutsutaan nimellä Mailin tietosuojaus (Mail Privacy Protection).

Jos mailin tietosuojaus -ominaisuus on käytössä, se estää sähköpostiviestien lähettajiä selvittämästä tietoja vastaanottajan toiminnasta Applen Mail-ohjelmassa. Kun sähköposti vastaanotetaan, Mailin tietosuojaus -ominaisuus lataa etäsisällön oletusarvoisesti taustalla, eikä vasta silloin kuin sähköposti avataan.

Lisäksi kaikki Mail-ohjelman lataama etäsisältö reititetään useiden välityspalvelimien kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Applen välityspalvelinverkosto määrittää satunnaisen IP-osoitteen, joka vastaa vain laitteen yleistä sijaintialuetta. Näin ollen sähköpostin lähettäjä ei saa oikeaa IP-osoitetta, josta vastaanottajan sijainti voitaisiin selvittää.

Ominaisuuden voivat ottaa käyttöön kaikki, jotka lukevat sähköpostinsa käyttäen Applen Mail-ohjelmaa. Koska Mail-ohjelma osaa hakea viestit myös esimerkiksi Gmailista tai Microsoftin palveluista, päivitys ei liity pelkästään heihin, jotka käyttävät sähköpostiviestinnässään Applen tarjoamia sähköpostipalveluita. Eli vaikka viesti lähetettäisiin Gmail-osoitteeseen, se saattaa päätyä lopulta Mail-ohjelmaan ja tätä kautta esimerkiksi kirjautua avatuksi, vaikka sitä ei olisikaan luettu.

Jatkossa avausprosentti ei ole enää yhtä luotettava tieto kertomaan vastaanottajan sitoutumisesta viestiin, vaan raportteja tarkasteltaessa tulee seurata enemmän viestin klikkaus kuin avaustietoja. Käytännössä Mailin tietosuojaus -ominaisuus estää uutiskirjeen lähettäjiä ymmärtämästä, miten Apple Mail-ohjelmaa käyttävät vastaanottajat reagoivat viesteihin. 

Esimerkki Mail-ohjelman tietosuojauksen valintakysymyksestä:

Mail-ohjelman mailin tietosuojaus kysymys

Avaus ja klikkausseurannan taustaa

Jotta viestintää pystytään kehittämään paremmin vastaamaan vastaanottajien tarpeita, Creamailer ja muut uutiskirjepalvelut tarjoavat mahdollisuuden seurata viestin avauksia ja klikkauksia.

Seuraavassa lyhyesti kuvattu miten seuranta tehdään teknisesti:

1. Analyysikuvan lataus

Kun vastaanottaja avaa sähköpostiviestin, hän voi halutessaan ladata viestissä olevat kuvat. Creamailer tarjoaa mahdollisuuden seurata avauksia, jolloin viestiin lisätään läpinäkyvä analyysikuva. Kun viestissä oleva analyysikuva ladataan, tieto avauksesta tallennetaan Creamaileriin. Lisää avausprosentista ja sen luotettavuudesta vot lukea ohjeestamme.

2. Linkin klikkaus

Creamailer tarjoaa myös mahdollisuuden kerätä tietoa viestin sisällön kiinnostavuudesta vastaanottajan klikkausten perusteella. Eli kun vastaanottaja klikkaa viestissä olevaa linkkiä, linkki menee ensin Creamaileriin klikkausten seurantaosoitteeseen, josta se taas välittyy lopulliseen osoitteeseen. Näin tieto avauksesta, sekä klikkauksesta saadaan tallennettua. 

Mitä uutiskirjeviestijä voi tehdä?

Viestintää suunnitellessa kannattaa miettiä mitä muutoksia voidaan tehdä uutiskirjeen rakenteeseen, jotta vastaanottajien kiinnostusten kohteista saataisiin enemmän tietoa klikkausten avulla.

Uutiskirjeissä kannattaa sijoittaa tärkein artikkeli ensimmäiseksi ja nostaa siitä viestiin ainoastaan nostoteksti. Nostotekstin jälkeen on hyvä lisätä toimintakehoitus, esimerkiksi Lue lisää -linkki, josta pääsee lukemaan aiheesta lisää. Lisätietoja voidaan antaa myös Creamailerin Artikkelit-toiminnon kautta. Tällöin klikkauksista saadaan tärkeää tietoa avauksista ja siitä millainen sisältö vastaanottajia kiinnostaa.

Toimintokehoitus - esimerkki

Koska viestejä luetaan muutenkin nykyään enemmän puhelimella, Lue lisää -rakenne tekee viesteistä selkeämpiä ja helpommin selattavia.

Vinkkejä:

  • keskity viestinnän toimivuutta seurattaessa klikkausmääriin
  • Käytä uutiskirjeissä lyhyitä tekstinostoja pitkien tekstien sijaan
  • käytä lyhyiden tekstien lisäksi toimintakehoituksia, kuten Lue lisää -painikkeita (CTA)
Kirjoittaja: Creamailer Oy