Vinkkejä viraalimarkkinointiin

Vinkkejä viraalimarkkinointiin

10.05.2012 sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, viraalimarkkinointi

Viraalimarkkinointi on loistava keino saada näkyvyyttä ja luoda uusia asiakassuhteita. Viraalimarkkinoinnissa viestit leviävät sähköisesti kuluttajalta toiselle laajasti ja nopeasti. Sen sijaan, että kulutettaisiin aikaa ja rahaa perinteisiin markkinointikanaviin, asiakkaat toimivat äänitorvena ja hoitavat markkinoinnin puolestasi. Viraalimarkkinoinnin tavoitteena on saada aikaan kuhina ihmisten keskuudessa ja pitää se yllä mahdollisimman kauan. Suomessa viraalimarkkinoinnille on olemassa omat suosituksensa, joihin kannattaa tutustua ennen markkinoinnin suunnittelua.

Kuinka kuhina saadaan aikaiseksi? Tässä muutama vinkki.

Ilmaiset lahjat

Kaikki rakastavat ilmaisia lahjoja olivatpa ne sitten tuotteita, palveluja tai ladattavissa olevaa musiikkia tai artikkeleita. Törmäsin Facebookissa Pedigree -Koirien ehdoilla -sivustoon, jossa sivustosta tykkäämällä sai koiralle ilmaisen fanilahjan. Fanilahjan tilauslomakkeen viereen oli näppärästi laitettu Kerro kaverille -mahdollisuus. Tykkäsin, sain lahjan ja jaoin viestin vielä eteenpäinkin.

Koiran hampaat kuntoon!

Kerro hyvä tarina

Osallistuin jokin aika sitten Yhdysvalloissa viraalimarkkinoinnin seminaariin, jossa näytettiin esimerkkinä humoristinen GEICO-vakuutusyhtiön mainos, joka oli levinnyt salaman lailla kuluttajien keskuudessa. Hyvän tarinan tulisikin olla hauska, mystinen, kiusoitteleva tai muuten huomiota herättävä. Tarinan ei välttämättä tarvitse olla video, vaan se voi olla myös esim. kuvasarja.

Tarjoa tietoa

Ihmisiä kiinnostavan tiedon tarjoaminen on myös yksi tapa saada viesti leviämään. Ihmiset jakavat artikkeleita ja tutkimuksia, jotka kokevat kiinnostaviksi ja joiden uskovat kiinnostavan muitakin.

Opeta

Ei väliä mikä aihe on kyseessä, mutta yleisesti ottaen ihmisiä kiinnostaa oppia tekemään jotain uutta. Lehdissä  kerrotaan usein videoista, jotka saavuttivat suuren suosion hetkessä ja usein näissä videoissa opetetaan tekemään jotain.

Opetuksen ei suinkaan tarvitse olla video, vaan se voi olla myös kuva tai artikkeli. Olen nähnyt kuvasarjan solmion solmimisesta leviävän internetissä sekä ohjeen suklaisesta vähäkalorisesta jälkiruoasta. Tässä on esimerkki japanilaisesta paidanviikkausvideosta, joka levisi nopeasti.

Kuvat

Kuvat toimivat kaikissa muodoissa ja kokoluokissa. Voit tehdä yhden kuvan mainoksen, kuvasarjan tai vaikkapa kuvakollaasin.

Highfive

Listat

Kyllä, ihmiset pitävät listoista. Etenkin, jos ne ovat kiinnostavia, selkeitä ja sopivan mittaisia. Listoja kannattaa kohdentaa vuodenaikaan ja tapahtumiin sopiviksi ja saada siten kuhina aikaiseksi.

Muista myös:

Onnistuneen viraalikampanjan jälkeen ei kannata lopettaa hyvää putkea siihen, vaan kannattaa pitää pyörät pyörimässä ja luoda edelliselle kampanjalle jatkoa.

  • Tee viestin jakamisesta helppoa lisäämällä sosiaalisen median linkit ja Kerro kaverille -lomake näkyvälle paikalle.
  • Älä vaadi ihmisiä rekisteröitymään tai hidasta viestin jakamista muillakaan tavoilla.
  • Laita viesti näkyviin useisiin eri sivustoihin sähköpostin lisäksi.
Kirjoittaja: Creamailer Oy