Vinkit huolettomaan työhönpaluuseen

Vinkit huolettomaan työhönpaluuseen

03.08.2021 työ, kesä, sähköpostimarkkinointi, tehokkuus

Työhönpaluun ei tarvitse olla epämiellyttävää ja laukaista stressiä, vaan se voi olla alku uudenlaisille työn tekemisen tavoille. Lomalla mieli ja aivot ovat saaneet levätä ja työhön on saanut etäisyyttä. Levänneenä on helpompi tarttua taas työtehtäviin. 

Kuinka työhönpaluuta voi helpottaa?

1. Laadi tehtävälista

Heti työhön palattuasi kannattaa laatia tehtävälista pitkän ja lyhyen aikavälin työtehtävistä. Tehtävälistaa laatiessa ei ole väliä missä järjestyksessä tehtävät ovat, kunhan saat listattua kaikki tulevat tehtävät mitä mieleesi juolahtaa.

2. Priorisoi ja aikatauluta

Tehtävälistan laadittuasi priorisoi ja laadi suunnitelma milloin minkäkin työtehtävän toteutat. Työtehtävät voi luokitella kiireellisyyden ja tärkeyden mukaan. Muista jättää tilaa myös yllättäville ja akuuteille työtehtäville.

3. Opettele keskittymään

Keskeytätkö omaa työntekoasi jatkuvasti? Vilkuiletko sähköpostia tai sosiaalista mediaa turhaan pitkin päivää? Opettele tekemään yhtä asiaa kerrallaan ja suuntaamaan keskittyminen siihen. Huomion toistuva siirtäminen asiasta toiseen sirpaloittaa työnteon, tekee siitä kuormittavaa ja laskee työtehoa.

Oman työrauhan lisäksi, muista antaa työrauha myös muille.

4. Opiskele uutta

Työintoa ja kiinnostusta lisää uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen. Uutta opiskellessasi paloittele opittava asia pienempiin kokonaisuuksiin, jolloin se on helpompi omaksua ja aikaa jää myös opittavan asian prosessoinnille. Uuden asian pilkkominen myös helpottaa keskittymistä, jolloin opittu asia painuu helpommin pitkäkestoiseen muistiin.

Uutena asiana voi vaikkapa tutustua Creamailerin ilmaisiin oppaisiin liittyen viestinnän saavutettavuuteen tai automaatioon. 

5. Hillitse tietotulvaa ja multitaskausta

Ihminen voi keskittyä kunnolla vain yhteen asiaan kerrallaan, joten tee päätös, että luovut työnteon tavasta, jossa hoidat monta asiaa samanaikaisesti. Helpoin tapa multitaskauksen hallintaan on jakaa työpäivä osiin, jolloin keskityt yhteen tehtävään kerrallaan. Yhteen tehtävään keskittyvien jaksojen ei tarvitse olla pitkiä, ja ne voivat vaihella muutamasta minuutista muutamaan tuntiin työtehtävästä riippuen. Näin tietotulva vähenee ja tehokkuus paranee.

6. Ole itsellesi armollinen

Kaikki asiat eivät mene aina suunnitellusti. Keskeytyksiä tulee ja välillä tuntuu, ettei mikään etene aikataulussa. Muista tällöin armollisuus itseäsi kohtaan! Jokaisella on joskus huonoja päiviä. Kaikesta selviää ja pääasia on katsoa eteenpäin, eikä jumittua tilanteeseen.

Lue myös: Multitaskaus – Harhaluulo tehokkuudesta?

Kirjoittaja: Creamailer Oy